Psoriáza

Psoriáza - lupienka  je chronické kožné ochorenie s významným podielom dedičnosti . Patrí medzi autoimunitné ochorenia, pri ktorých sa imunitný systém obracia proti zložkám vlastného organizmu. V každom prípade sa nejedná o infekčné ochorenie, a preto sa nemusíme vôbec obávať kontaktu s osobami  s prejavmi psoriázy. Často sa prejavuje na rôznych častiach tela vyvýšenými červenými ložiskami, ktoré sú pokryté striebrolesklými odlupujúcimi sa šupinami. Hlavnými miestami výskytu sú lakte, kolená a vlasmi pokrytá časť kože, niekedy môže postihovať aj vačšiu časť pokožky tela. Stupeň závažnosti býva rôzny od ľahkej formy, stredne závažnej až generalizovanej formy, atypické klinické typy psoriázy môžu postihovať miesta trenia ( oblasť pod prsiami, pazuchy, triesla, genitálie), časté býva pridružené postihnutie nechtových platničiek, postihnutie kĺbov.

Psoriáza postihuje približne 2 - 3 % svetovej populácie, pričom je rovnomerne rozšírená medzi mužmi a ženami. Môže sa objaviť v akomkoľvek veku, ale u väčšiny pacientov sa prvé znaky vyvinú medzi 30-40 rokom života. Štatisticky dosahuje vrchol v dospievaní  a druhý vrchol je okolo päťdesiatky. Dĺžka trvania sa líši, ale u väčšiny pacientov zaberá proces ústupu a opätovného vzplanutia roky, psoriáza je chronické kožné ochorenie často sprevádzajúce aj celý život. Je dôležité začať liečbu včas a tým umožniť žiť kvalitný život bez obmedzení.

Na vznik ochorenia vplýva genetická predispozícia a spúšťacie faktory ochorenia- často skyté zápalové procesy v stomatologickej ( zubné fokusy, vačky, zápaly dasien) , krčnej ( zápaly mandlí, stredného ucha, infekcie dýchacích ciest), urologickej alebo gynekologickej oblasti, emočný stres, konzumácia alkoholu a zvýšenie pečeňových testov, spúšťačom môžu byť aj niektoré liečivá- betabokatory, antibiotiká, antimalariká a pod.

Poznáme rôzne formy psoriázy, ktoré sa odlišujú podľa miesta výskytu a vzhľadu ložiska. Výskyt a rozloženie psoriatických ložísk je veľmi rôznorodé, niektorí ľudia majú len jedno ložisko na určitom mieste tela, iní sú zase postihnutí psoriázou po celom tele.

Základom liečby je komplexná liečba a odstránenie provokačných faktorov . Pri ľahkých a stredne závažných typoch psoriázy postačuje liečba lokálna - prípravky na odšupenie, protizápalové, antiproliferačné, vit. D, pri závažných formách v kombinácii s celkovou liečbou - imunosupresívna, cytostatická terapia, použitie prekurzorov vit.A, a najnovšia biologická liečba- ktorú indikujeme od roku 2019 ako prvá ambulancia.   Je však veľmi dôležité dodržiavať pokyny ošetrujúceho dermatológa, aby efekt liečby mohol byť čo najvyšší. Aj napriek tomu, že psoriáza sa nedá úplne vyliečiť, dá sa stále účinnejšie liečiť a pacienti môžu byť roky bez prejavov s minimálnym ovplyvnením kvality života.